02.05.2013, 12:33 | #1 |
Участник
|
В связи с тем, что 5-ка остается без поддержки, должны будем и мы в скором времени переходить на Навижн 2013.
Проблема в том, что у нас очень много кастомизированных стандартных + своих форм и отчетов (около 90 штук в области до 49999 (т.е. среди стандартных), и около 200 в области от 50000 до 99999) Вопрос у меня к тем, кто уже "перешел через Альпы" или знает как это сделать с минимальными потерями и затратами. 1) Есть ли какие-то толковые (эффективные) тулзы для конвертации форм/отчетов из 5.0 в 2013? Недавно мы смотрели один вебинар, где был представлен конвертор для отчетов. На картинке всё выглядит довольно привлекательно, но, не попробовав самим, трудно оценить удобство и целесообразность применения сего тулза. Гложет еще одно сомнение, подсказанное предыдущим опытом: порой выгоднее (по трудо- и временнЫм затратам) написать отчет с нуля, нежели ковыряться в старом (сконвертированном), проверяя его работоспособность и ошибкоотсутсвие в новой среде, и доводя его окончательно до ума. Что посоветуют Коллеги: забить на конвертеры и начать программировать с нуля или все-таки имеет смысл отдать N-ую сумму на вспомогательный тулз? 2) Есть ли (вышла ли в печать) литература на русском по НАВ 2013? Речь идет не о руководстве пользователя, а о рук-ве разработчика. Может есть полезные книжки/статьи (с пошаговой инструкцией и картинками) по преобразованию объектов 5.0 в объекты 2013? (Прим.: у д.Гугля была, просмотрела, что он предлагает, но того, чего хотелось бы так и не нашла ) |
|
28.05.2013, 14:57 | #2 |
MCTS
|
Вот такое нашел: http://mibuso.com/fo...=259229#p259229 Цитата:
For all other objects than reports, you will need to upgrade to NAV 2009
first before you can upgrade to NAV 7. Forms are also gone in NAV 7 so upgrading from NAV 5 or below is not possible, also the Forms Transformation tool is not released with NAV 7. So when you have upgraded all objects to NAV 2009, I would use the MergeTool to see how many of the objects which can automatically be upgraded. I would exclude the reports in this process and handle these manually. For Reports get familiar with the new Report UX Guidelines found on the NAV Team blog, then when you have these Guidelines under your skin you will realize how fast a report can be done in SSRS/RDLC. Make sure all code on sections are move to a dataitem and data is shown in the About the Report page. and don't clutter then dataset with multiple identical columns. You really want to minimize the dataset, so unnecessary data is not transferred over the wire from the Server to the RTC client. Upgrading the reports you might want to do in NAV 2009 first, before you upgrade the report to NAV 7, since all code in Sections Designer is deleted when you upgrade the report in NAV 7. Good thing is that we can now install multiple versions of NAV servers and Role Tailored clients side by side, so we can have NAV 2009 and NAV 7 running side by side. So no need to switch computers if you decide to upgrade the reports to NAV 2009 first. I use different ports than NAV 2009 is using during the install of NAV 7 to accomplish this, but you could probably also use "Net.Tcp Port Sharing Service" if you don't want to open any more ports on the server. But let's leave the reports and get back to the remaining objects, Tables, Codeunits and Pages. When upgrading your objects to NAV 7 you will need to change many element names. i.e. “RunFormMode” needs to be changed to “RunPageMode”. See the full list on the product DVD ”[DVD]\UpgradeToolKit\Object Change Tools”, also in this folder you will find and exe file which make the necessary changes to your exported objects. You can choose to use this, but you can also do the same with the MergeTool when you export, just check mark “Export with NAV 7 Code Conversion”. I prefer to use the MergeTool to do this job. So I do the following: 1. Export all Objects(except the Reports) to a txt file for the base version i.e. NAV 2009 SP1 2. Export all Objects(except the Reports) to a txt file for your custom version build on NAV 2009 SP1 3. Export all Objects(except the Reports) to a txt file for the latest NAV 7 version. 4. Import the NAV 2009 SP1 txt file into the MergeTool 5. Import the Custom txt file into the MergeTool 6. Import the NAV 7 txt file into the MergeTool 7. Export the just imported NAV 2009 SP1 objects with the check mark “Export with NAV 7 Code Conversion” and import the new text file into the MergeTool 8. Export the just imported Custom objects with the check mark “Export with NAV 7 Code Conversion” and import the new text file into the MergeTool You now have 3 versions in the Merge Tool. 1. NAV 2009 SP1 in NAV 7 format 2. Custom version build on NAV 2009 SP1 in NAV 7 format 3. And NAV 7 Now we need to merge. Select the Custom version and select “Merge Versions”. Make sure that you have NAV 2009 SP1 in NAV 7 format as the old version and NAV 7 in the new version. Now select a name for your new merged version and where it should be stored. And finally check mark “Skip if Manual Merge” and hit OK. MergeTool will now try to merge your 3 versions into one new, which you can import into to NAV 7. Of course you want as many objects upgrade automatically, so this is the time you get up and perform a rain dance and start praying, that your new friend, the MergeTool, can help you as much as possible. After a couple of minutes MergeTool will report how many of your objects needs to be merge manually. You will realize your new friend just saved you hours and hours of manual work. Now run the “Compare Previous Version” reports and you have now identified the manual merge job you will need to perform. You can use the MergeTool to help you do the manual merge, just remove check mark “Skip if Manual Merge” when merging. Or you can use tools like Araxis Merge, Beyond Compare or even move the code manual over from NAV 2009 Object Designer to NAV 7 Object Designer. When you have completed all above, will probably take you a day or 2, you are now ready to upgrade your database. You carefully read the “Upgrading the Database” chapter found under the “Upgrading to Microsoft Dynamics NAV 2013” section in the Online Help found here on the Product DVD: [DVD]\Documentation\PFiles\Microsoft Dynamics NAV\70\Documentation\Developer Guides. When database is upgraded you import you automatically upgraded objects and your manual upgrade objects. You have now completed the upgrade and you transfers all data from the old NAV 2009 SP1 system to your new NAV 7 system. And you now have one happy customer running on the best Navision version ever build. /Claus Lundstrøm |
|
04.06.2013, 11:53 | #3 |
Участник
|
Мы пока перешли на 2009, пользуемся старым клиентом и ждем когда же в конце года выйдет русский NAV 2013. Что бы не отставать от мира, подключил себе по RSS подписку в Outlook на все блоги по навику,там очень много про 2013 пишут. Подписка выкладывал Андрей (Apanko), за что ему большое спасибо.
Конечно, можно и сейчас потренироваться, но скорей всего придется, многое доделывать с выходом русской версии . |
|
05.06.2013, 10:54 | #4 |
Участник
|
Цитата:
Сообщение от Константин!
Мы пока перешли на 2009, пользуемся старым клиентом и ждем когда же в конце года выйдет русский NAV 2013. Что бы не отставать от мира, подключил себе по RSS подписку в Outlook на все блоги по навику,там очень много про 2013 пишут. Подписка выкладывал Андрей (Apanko), за что ему большое спасибо.
Конечно, можно и сейчас потренироваться, но скорей всего придется, многое доделывать с выходом русской версии . Андрею спасибо за ссылку |
|